vineri, 31 decembrie 2010

Vezi aici de ce detest expresia ”vezi aici”

Onlineul românesc mustește de ”vezi aici”, cu variantele sale, ”intră aici”, ”citește aici”, ”află de ce” etc. Oricât veți căuta în .com, nu veți găsi ceva similar.

Poftim? Ați spus că așa se vinde marfa? Dimpotrivă. Aș spune că această inovație nu e decât o manelizare și o tablodizare a website-urilor de știri. De vină este concurența uriașă din online, lăcomia de click-uri, grefate pe calitatea precară a angajaților site-urilor, care au salariile cele mai mici din trusturi.


Ce ne spune ”vezi aici”? Ne spune că autorul nu a reușit să găsescă un titlu îndeajuns de direct, care să sensibilizeze cititorul. E și o cerșetorie, dar una obraznică. ”Hei, dă-mi un click, n-auzi!”, cam cu asta echivalează ”vezi aici”.

Din păcate, expresia duce la o hărțuire a cititorului. Și la frustrarea lui, mai ales când ”vede acolo” altceva decât se aștepta.

Vă doresc un 2011 fericit, cu cât mai multe titluri inspirate.

luni, 27 decembrie 2010

Crăciun digital. Doamne Doamne nu a gustat gluma asta VIDEO

O firmă americană a făcut o glumă la care Doamne Doamne sigur nu a dat LIKE. Vedeţi mai jos vechea poveste a Crăciunului, transmisă cu ajutorul instrumentelor populare din prezent: Facebook, Twitter, YouTube, Google etc.

miercuri, 15 decembrie 2010

"Am început să fim percepuţi aşa cum suntem: ziar on-line, nu hobby, nu blog"

V-am promis un interviu despre StirideCluj.ro şi, iată, îl aveţi :) Website-ul este coordonat de o jurnalistă cu multă experienţă, Delia Cărbune. A lucrat la Mesagerul Transilvan, CD Radio, TVR Cluj, Realitatea TV Cluj şi Prima TV. Ea este ajutată de patru oameni, plus o firmă care se ocupă de mentenanţă. Într-o discuţie purtată pe messenger, Delia a vorbit despre începuturile site-ului şi dificultăţile cu care se confruntă, despre advertising-ul online şi despre piaţa de ştiri locale de la Cluj.



StirideCluj.ro a inceput ca o "haiducie", iar acum pare un business tot mai serios. Right?

Delia: Nu a inceput chiar ca o haiducie, desi termenul ar putea fi apropiat de ceea ce s-a intamplat! A fost mai degraba o incercare de a vedea daca sunt in stare sa fac un ziar on-line si sa nu mai fiu subalternul altora, practic sa execut ordine. De o vreme, deja, consideram ca ar fi mai bine sa fac  ceva pe cont-propriu, dar pentru asta iti trebuie si ceva bani si curaj! E mai simplu sa fii angajat!

Care sunt concluziile pe care le tragi dupa un an, in care esti propriul tau patron?


Delia: Ar  fi mai multe.

1. In primul rand, am inceput sa fiu mai indulgenta cu patronii si sa imi dau seama ca nu este deloc usor sa dai salarii in fiecare data de 15 a lunii si sa iti achiti toate cheltuielile. Asta este mai degraba o lectie pe care am invatat-o.

2. Pentru a putea creste, este nevoie de mult mai multa munca atunci cand ai afacerea ta, decat atunci cand esti angajat.

3. Trebuie sa ignori orice fel de comentariu negativ pe care il primesti la articolele de pe site, pentru ca altfel nu poti continua. Oamenii sunt uneori extrem de rautaciosi si suprinzator…au foarte mult timp liber :)! Asa ca unii dintre ei scriu tot felul de rautati.

4. Pe de alta parte, orice comentariu apreciativ  trebuie sa il consideri o reusita personala! Cand spun reusita personala, nu ma refer la mine, ci la reporterul care a reusit sa gaseasca si a scris stirea la care este postat comentariul apreciativ!






Cum percep advertiserii afacerea ta? Simti ca la Cluj onlineul este vazut ca un business sau ca un hobby de catre agentiile de publicitate?

 Delia: Depinde de situatie. Atunci cand este vorba despre promovarea unui produs sau eveniment care se adreseaza tinerilor, de exemplu un concert, atunci chiar se face foarte multa promovare pe on-line, stiut fiind ca este teritoriul aproape exclusiv al tinerilor, incluzand aici persoanele cu varste cuprinse intre 15 si chiar 40 de ani. As putea spune ca varsta celor care folosesc intr-un procent covarsitor ziarele on-line se opreste cam la 40 de ani. Intre 40 si 50, procentul se micsoareaza, iar peste 55 de ani scade dramatic. Asa ca niciodata o agentie de publicitate care are in promovare , de exemplu, un aditiv pentru proteza dentara, nu va face reclama on-line. Nici macar nu merita sa incerci sa obtii un astfel de contract.

Domeniul publicitate on-line este in continua crestere si cred ca are potential foarte mare in viitor. Accesul pe site este gratis, iar informatiile vin in timp real, asa cum se intampla la televiziunile de stiri, dar costurile sunt mult mai mici. Nu ai nevoie de un DSNG (car mobil de transmisie pentru TV) pentru a da imediat o informatie. Iti este de ajuns un laptop si o conexiune buna la internet. Asa ca cred ca agentiile chiar daca nu folosesc atat de mult on –line in prezent, il vor folosi din ce in ce mai mult, pentru ca dupa noi vine o generatie de internauti, de tineri care isi petrec mai mult timp pe net decat la TV, sa nu mai vorbesc de ziare.

Care sunt cele mai mari dificultati pe care le intampini. Ce crezi ca ii lipseste website-ului tau?

Delia: Dificultatile pe care le intampin sunt de fapt consecinte care tin de un inceput, de evolutie si de rabdare. Este vorba de mai multi oameni, pentru ca in momentul asta pentru unii dintre ei este suprasolicitare si sunt constienta ca pe termen lung oamenii nu pot lucra la turatie maxima. Din cand in cand trebuie sa poti sa o lasi si mai moale. Sunt sigura, insa, ca toate vin la timpul lor!

Cum apreciezi piata de stiri online de la Cluj? Exista destule site-uri de stiri sau mai este loc? Acopera ele nevoia de informare a publicului?


Delia: Totdeauna este loc. Pe on-line este nelimitat. Avem peste o suta de mii de studenti, la care se mai adauga tinerii angajati si elevii de liceu: toti amatori de internet. In total site-urile de stiri din Cluj nu aduna 50.000 de vizitatori unici pe zi, ceea ce inseamna ca restul nu s-au regasit in stirile respective. De cand am aparut pe piata, noi nu am luat din traficul celorlalte site-uri concurente, ele continuand sa creasca, nu sa scada, cum s-ar fi intamplat daca le-am fi luat din utilizatorii unici. Eventual, o parte din cititorii lor ne-au citit si pe noi, ceea ce este foarte bine daca vrei sa vezi si alte stiri. Deci, este loc, conteaza doar ce oferi! 

Cum vezi evolutia online-ului clujean? Cum vezi evolutia StirideCluj.ro?

Delia: Cred ca on-line-ul clujean va creste si mai mult anul viitor, intrucat in mentalul romanesc a inceput sa fie luat mai in serios si sa fie perceput asa cum este de fapt: ziar on-line, nu hobby, nu blog.

In ceea ce priveste StirideCluj.ro sunt sigura ca si noi vom creste odata cu ceilalti. Mi-ar placea sa cred ca vom creste macar la fel  ca in 2010 (de la 0 la 4000 de unici pe zi, in medie), iar la sfarsitul lui 2011 sa avem in medie cel putin 8000 de unici pe zi!

As vrea la final sa le multumesc colegilor de breasla care au fost primii nostri cititori si care ne-au creditat de la inceput, chiar si cand aveam sub 100 de cititori unici pe zi si ne citeau zilnic. Si de asemenea, cititorilor fideli, unii dintre ei fiind chiar adevarati reporteri la StirideCluj.ro, intrucat tot timpul ne trimit sesizari, informatii, poze sau chiar filmulete. Si...Sarbatori Fericite!

joi, 2 decembrie 2010

Un website în plin avânt: stiridecluj.ro

Colegii de la Ştiri de Cluj au împlinit astăzi un an de activitate. În acest răstimp, se poate spune că Delia, Horea şi prietenii lor au urcat de la zero la infinit. În 17 noiembrie, au avut 7.988 de vizitatori unici, un record aproape incredibil în condiţiile unei redacţii restrânse.


Marele merit al celor de la Ştiri de Cluj este că postează ştirile de eveniment în timp real (mai sunt şi alte merite, desigur), iar marele lor handicap, că au deocamdată destul de puţine articole. Dar toate se rezolvă, numai să vină banii :) Cum merge businessul şi cum se poate dezvolta un website de ştiri generale cu resurse minimale? Promit să încerc să obţin cât mai curând un răspuns, într-un interviu pe care îl voi publica aici cu oamenii din spatele site-ului.


Delia, Horea... La mulţi ani!

Fotoreporterul Melinda Nagy a câştigat concursul "Ioan Lespuc" 2010

Fotoreporterul Melinda Nagy este câştigătoarea concursului "Ioan Lespuc", ediţia a cincea. Melinda este freelancer şi a realizat fotografia câştigătoare pe stadionul din Alba Iulia.

"M-am uitat tot meciul la tabelă. Mi s-a părut interesant omul acela rezemat acolo, parcă era un grec, mai ales că şi culorile de pe tabelă erau alb-albastru, ca drapelul Greciei", a povestit Melinda. Ea va fi premiată vineri, 3 decembrie, în cadrul Galei Sportului Clujean, de la Hotel Stadion.



Juriul a fost compus din personalităţi universitare şi din media, care au selectat un top 10. Fotografiile fiecărui jurat au fost punctate astfel: locul 1, 12 puncte, locul 2, 10 puncte, locul 3, 8 puncte, locul 4, 7 puncte samd.

Iată opţiunile juriului:

  • Lector univ. dr. Eugen Moritz, secţia Foto a Universităţii de Artă şi Design (UAD): locul 1. fotografia 4; 2. 8; 3. 38; 4. 51; 5. 5; 6. 6; 7. 23; 8. 43; 9. 24; 10
  • Lector univ. dr. Eugen Savinescu, secţia Foto-Video-Procesare computerizată a imaginii a UAD: locul 1. fotografia 25; 2. 4; 3. 24; 4. 23; 5. 19; 6. 39; 7. 37; 8. 51; 9. 15; 10. 46
  • Adrian M. Popa, jurnalist, preşedintele Asociaţiei Profesioniştilor din Presă Cluj: locul 1. fotografia 4; 2. 17; 3. 51; 4. 32; 5. 43; 6. 7; 7. 2; 8. 22; 9. 38; 10. 5
  • Raul Chiş, jurnalist, realizator al emisiunii „Clujul în realitate”, la Realitatea TV: locul 1. fotografia 25; 2. 6; 3. 22; 4. 4; 5. 47; 6. 39; 7. 43; 8. 24; 9. 5; 10. 51.
  • Publicul a votat  pe lespuc.blogspot.com astfel: locul 1. fotografia 6; 2. 7; 3. 29; 4. 4; 5-6. 15 şi 13; 7-8. 42 şi 2; 9-10. 3 şi 8.
Concursul este realizat în fiecare an, începând din 2006, în memoria lui Ioan Lespuc, fost fotoreporter clujean, autor a mii de fotografii de sport, dar nu numai, pentru publicaţii precum Făclia, Gazeta Sporturilor, Mesagerul Transilvan, Transilvania Sport sau Ziarul de Cluj, între anii 1974 şi 2000. A trecut în nefiinţă în iunie 2005, la vârsta de 68 de ani.

Ioan Lespuc, alături de actriţa Ana Seles, fostă soţie a lui Florin Piersic



Partenerii concursului de fotografie sportivă “Ioan Lespuc” sunt Tipex, Ancada, ziuadecj.ro şi buzznews.ro.