joi, 28 octombrie 2010

Facelift CityNews

CityNews s-a înnoit miercuri, la împlinirea a trei ani. Merită felicitaţi nu neapărat pentru vârstă, ci pentru că au optat pentru online într-o perioadă când nimeni nu înţelegea cu ce se mănâncă.

Prima concluzie este pozitivă: mai multe ştiri în primul ecran, eliminarea din titluri a acelor introduceri supărătoare, cu majuscule, tip DIN ORAS, EVENIMENT etc. Site-ul are, de asemenea, mai multă culoare, e mai vesel. Îi felicit pe colegi pentru că au scos playerul video, care nu îşi justifica locul (prin conţinut) şi dimensiunea în versiunea anterioară. Meniul a rămas undeva suspendat deasupra headerului şi probabil că un heatmap ne-ar lămuri clar care este motivul: sunt sigur că foarte puţini utilizatori folosesc acea bară de meniu (bine, aruncarea barei atât de sus nici nu îi încurajează pe useri să o folosească).



Per ansamblu, CityNews a făcut o schimbare în bine la nivel de design, dar nu vorbim despre modificări majore, ci mai degrabă de un facelift. Firesc, pe timp de criză, având în vedere costurile unei schimbări radicale. Regret că nu au ajuns la concluzia să mărească puţin mainul şi că rămân fideli fotografiilor "pe înalt" la articole, în condiţiile în care tot mai multe site-uri din străinătate folosesc dimensiunea 16:9.

miercuri, 27 octombrie 2010

Un nou site de ştiri se va lansa în noiembrie la Cluj

Un nou site de ştiri, din câte se pare cu ştaif şi pretenţii, se va lansa în luna noiembrie la Cluj. Website-ul va conţine informaţii de interes general pentru clujeni şi va fi orientat spre o mai mare interactivitate cu cititorii. Din ce spune proprietarul său, va fi quality, dar nu pudibond, local, dar nu rupt de naţional, analitic, dar nu plictisitor.

Nu vă gândiţi că îl laud aşa pentru că ar fi al meu! :)

"Acest site va fi altceva decât ce există pe piaţă. Va fi vocea Clujului. Aşteptaţi-vă la lucruri serioase, dar şi la Facebook, :), Twitter, :(, brb, într-un cuvânt Internet"
, a declarat patronul site-ului, un jurnalist foarte cunoscut la Cluj, dar care doreşte ca momentan să rămână anonim.

Această lansare readuce în atenţie o întrebare pe care şi-o pun jurnaliştii online din oraş: mai este loc de site-uri de ştiri noi, la Cluj? Eu sunt de partea celor care spun "DA, cu condiţia să fie făcut de oameni pricepuţi şi dedicaţi".

marți, 26 octombrie 2010

ziuadecj.ro a realizat luni un nou record de trafic: 11.755 de vizitatori unici!

Luni, 25 octombrie, ziuadecj.ro și-a bătut încă o dată recordul de vizitatori unici. Dacă datele trafic.ro sunt corecte, 11.755 de persoane au intrat pe website-ul clujean. Asta înseamnă cu 555 de unici peste performanța realizată în 12 octombrie, cu ocazia vizitei la Cluj a Angelei Merkel. De asemenea, numărul de afișări de luni este de 42.009, a doua performanță din istoria site-ului.

Admit, performanța nu este senzațională, dacă ținem cont că site-urile naționale (de știri generaliste, nu tabloidele) ajung în această perioadă la 120-130.000 de unici/zi. Progresul este însă spectaculos pentru un site care acum o lună și jumătate trecea arareori de 8.500-8.600 de unici.

 

Într-un interval de mai puțin de cinci săptămâni, ziuadecj.ro și-a îmbunătățit de patru ori recordul de vizitatori unici. În aceste săptămâni, și numărul total de unici a urcat de la 33-35.000 la 39-40.000.

Iată cele patru recorduri recente de vizitatori unici:
21 septembrie:10.575
4 octombrie:    10.737
12 octombrie:  11.200
25 octombrie:  11.755

Performanțele au fost obținute aproape exclusiv datorită conținutului editorial. Într-un viitor foarte apropiat, ziuadecj.ro va încerca să își îmbunătățească însă performanțele și prin alte mijloace. Înțeleg prin asta optimizări ale site-ului, care să vină astfel tot mai aproape de nevoile utilizatorilor, o promovare mai eficientă, dar și decizii strategice, pe care le vom anunța la vremea lor.

luni, 25 octombrie 2010

Mutu e tare în croşee. Poate un meci cu Bute nu ar fi o idee atât de rea

Suspendarea e pe sfârşite, iar Adi Mutu este din nou în formă maximă. Lucian Bute a râs de el, dar nu ar fi trebuit. De când nu mai dă cu piciorul în minge, Mutu dă perfect cu pumnul în falcă. Nu insinuez că fotbalistul l-ar răpune pe pugilist, deşi un meci între cei doi nu ar fi o idee atât de rea. Poate după o repriză în ring, cu Bute, cel alintat Briliantul s-ar linişti pentru o vreme.



Citeşte mai departe pe sportVOX.ro.

duminică, 24 octombrie 2010

Clujul online. Analiză (I)


Vă propun astăzi câteva consideraţii pe marginea celor mai importante website-uri clujene ale momentului. Potrivit trafic.ro, acestea sunt citynews.ro, ziuadecj.ro şi stiridecluj.ro. Am decis să nu introduc în evaluare pagini dedicate Clujului de portaluri naţionale, gen adevarul.ro, gandul.info sau realitatea.net. Poate cu altă ocazie...

Ştiţi probabil că am devenit din septembrie project manager la ziuadecj.ro, aşa încât sunt implicat în fenomen, dar promit că voi căuta să fiu cât mai obiectiv. Colegii de la concurenţă sunt invitaţi să corecteze eventualele mele scăpări sau inexactităţi, poate în felul acesta vom iniţia un dialog (sau trialog) care nu poate duce decât la progres. Clujul are multe site-uri de ştiri, iar dacă acestea vor răspunde mai bine nevoilor publicului, nu avem decât de câştigat. Cu toţii!

S-o luăm punctual...

VIDEO
Este uşor de observat să site-urile care au imagini produc un trafic mai mare decât cele care nu dau atenţie zonei video. De altfel, specialiştii au estimat că, în scurt timp, YouTube va depăşi Google la număr de accesări, dacă nu a şi făcut-o deja pe anumite segmente de vârstă. Pe acelaşi principiu, în România, stirileprotv.ro şi realitatea.net „bat” zilnic evz.ro sau gandul.info.



Dintre site-urile clujene, stiridecluj.ro stă cel mai bine din acest punct de vedere, poate şi pentru că este realizat de doi oameni de televiziune. Aproape întotdeauna, mainul este susţinut de un video, lucru foarte important şi care se regăseşte în traficul site-ului. Şi Citynews.ro are video-uri, dar dă impresia uneori că player-ul este pus pe homepage doar ca să umple un spaţiu gol. Ziuadecj.ro are cele mai puţine materiale filmate, deşi, culmea, face parte dintr-un trust care administrează şi o televiziune, NCN.

În acest moment, niciun site clujean nu are producţii webTV, gen videochat sau emisiune exclusiv online. Genul acesta de conţinut are parte anual de un premiu la gala ro:newmedia, însă Clujul nu are cu ce să participe din păcate.

RSS FEED
Cititorii nu trebuie priviţi de sus: „dacă eu nu folosesc iGoogle, alţii de ce ar face asta?” Greşit! Unde vreau să ajung: site-urile clujene nu au RSS FEED pe fiecare domeniu din meniu. Pe limba română, asta ar însemna ca utilizatorii să poată primi pe iGoogle, Google Reader sau pe MyYahoo ştiri numai din domeniile care îi interesează, nu dintr-un întreg site. Este ca şi cum ai vrea să cumperi un litru de lapte, dar ai fi obligat să iei acasă toată vaca. Sunt convins că mulţi tineri folosesc aceste aplicaţii, dar sunt obligaţi să „felieze” numai site-uri naţionale sau din străinătate. 



De asemenea, cititorii ar trebui să se poată abona la orice tag doresc (în traducere, să se aboneze la un cuvânt cheie, să zicem „Dr. House”, şi să primească pe mail toate ştirile care au acest tag). Numai câteva portaluri româneşti oferă însă această posibilitate de alertare, aşa că aici Clujul are o scuză.

AUDITARE
O altă observaţie este că majoritatea site-urilor clujene nu sunt auditate de SATI, organismul recunoscut de jucătorii importanţi din industrie şi luat ca reper principal de advertiseri. Excepţia este Citynews.ro. Trafic.ro are unele scăpări şi, practic, un singur avantaj: este gratuit. În schimb, adererea la SATI costă 400 de euro, ceea ce nu ar trebui să fie un capăt de ţară pentru o firmă cu pretenţii. 



Aş spune însă că absenţa din SATI este şi ea un răspuns, pentru patroni, la întrebarea "De ce nu fac mai mulţi bani din online?"

Unul dintre principiile la care ţin este ca textele de pe internet să fie scurte, că altfel nu le citeşte nici dracu'. De aceea, ce mai am de spus veţi găsi într-un episod următor. Vom vorbi despre design, conţinut şi despre împrietenirea cu reţelele de socializare, dar toate la vremea lor.

joi, 21 octombrie 2010

CFR a dat "like" la tontogolul lui Bănel

Dacă nu ai de lucru, îți faci, e o vorbă românească. Așa și în fotbal: dacă nu îți dă adversarul goluri, ți le dai singur. Bănel a devenit un model, e numai bun de înrămat. Ceferiștii au dat ”like” marţi la tontogolul stelistului de pe Bernabeu, din 2006. N-au fost la fel de penibili, dar s-a râs și de ei.

Citiţi mai departe un comentariu, amuzant, îmi place să cred, despre Bayern - CFR, pe sportVOX.ro.

Google şi Dizzy

Acum 46 de ani, Dizzy Gillespie anunţa în glumă că va candida la preşedinţia Statelor Unite şi că va schimba numele Casei Albe în Casa Bluesului. Cabinetul său urma să fie compus numai din artişti cunoscuţi ai vremii.

Google i-a dedicat joi un logo lui John Birks "Dizzy" Gillespie, fost un trompetist, lider de formaţie şi compozitor de jazz american. Astăzi, el ar fi împlinit 93 de ani.



Acest articol îl dedic Dorei, lui Gelu şi Lori. Ştiu ei de ce. Al vostru, Dizzy :)

Clujul e în trend pe Twitter

Colegii de la stiridecluj.ro au descoperit că numele oraşului a devenit Trending Topic pe Twitter, după autogolurile pe care şi le-au marcat bravii jucători de la CFR în meciul cu Bayern Munchen.


Aşa cum ştiţi, numai subiectele aprig discutate ajung în rubrica Trends Worldwide. Pentru Cluj este o onoare, pentru fotbaliştii care au confundat porţile la Munchen, not so quite, ca să zic aşa. Să sperăm  că după acest eveniment Clujul nu va deveni, pentru Occident, ceea ce este Caracalul pentru România.

Din ciclul "dacă doriţi să revedeţi", aveţi aici rezumatul video al meciului de la Munchen.

miercuri, 20 octombrie 2010

O trăsnaie: 201020102010

O mică trăsnaie, care nu caracterizează ziuadecj.ro, un site sobru. Vezi AICI (ca mai toate trăsnăile de pe ziuadecj.ro, inclusiv cea cu Dumnezeu Tatăl și Iisus, și asta e a mea).

Nu, nu vine sfârșitul lumii, cum tot anunță clarvăzătorii, dar este vorba de o dată specială, rotundă, care le-a dat idei internauților de pe Facebook (sunt curios câți și-au ”ucis” profilele, la 20:10 GMT) și Twitter, ba și unei organizații de femei din Marea Britanie.

Clujeni online, ne vedem pe Clujul online

Salut! Vom vorbi aici despre media, despre știri și mai ales despre media și știrile online. De aceea și denumirea blogului, Clujul online, atât cât e orașul pe net. Mult sau puțin, bine sau prost, voi încerca să descopăr.



Fiți clujeni online, alături de mine.
Ionel Lespuc